Складові технології
розробки та захисту інноваційного проекту
І. Підготовчий етап
1.
Визначення тематики й рівня інноваційного проекту.
Змістом інноваційного проекту
можуть бути педагогічні процеси в конкретному навчальному закладі (розробка
цільового проекту розвитку загальноосвітньої школи, гімназії, ліцею, колегіуму
тощо) або актуальні проблеми та перспективи розвитку системи ' освіти на
районному рівні (розробка проекту регіональної освітньої політики, нових
освітніх технологій, навчально-методичних комплексів, засобів контролю й оцінки
спроектованої системи, формування управлінської та сервісної структури тощо).
За
напрямами діяльності інноваційні проекти можуть бути:
• навчальні – спрямовані на
розв'язання актуальних дидактичних проблем;
• виховні – спрямовані на
розв'язання акіуальних проблем виховання;
• розвивальні – спрямовані на розвиток певних характеристик
об'єктів діяльності;
• організаційні – спрямовані на впровадження нових моделей
організації діяльності;
• методичні – спрямовані на
розв'язання проблем методичного характеру;
• просвітницькі – покликані вирішувати проблеми педагогічної
просвіти батьків;
• матеріально-технічні – спрямовані на створення та зміцнення
матеріальної бази школи, обладнання й оформлення приміщень, розв'язання
господарських проблем.
Тему конкретної інноваційної
програми обирають автори (методисти або вчителі) самостійно, виходячи з
особистого досвіду, попередніх теоретичних напрацювань, специфіки та конкретних
запитів чи потреб навчального закладу або регіону.
2. Створення робочої
групи, розподіл обов'язків, завдань, забезпечення необхідними ресурсами.
3. Розробка структури
інноваційного проекту та календарного плану роботи над ним.
Структура інноваційного проекту
має передбачати розкриття таких питань:
• обґрунтування
актуальності обраної теми (проблеми);
• аналіз стану й тенденцій
змін педагогічної системи відповідно до прогнозу змін соціального замовлення;
• результати проблемно
орієнтованого (відповідно до тематики проекту) аналізу педагогічної системи та
пріоритетних проблем, що вимагають нововведень;
• концепція нової моделі
педагогічної системи;
• стратегія та основні
завдання переходу до нової моделі педагогічної системи;
• конкретизація завдань
найближчого етапу розвитку педагогічної системи в інноваційному режимі
функціонування;
• обґрунтування плану дій
щодо реалізації інноваційного проекту.
II. Основний етап.
1. Аналіз і прогноз впливу
на педагогічну систему зовнішнього середовища, соціального замовлення.
2. Аналіз вихідного стану й
тенденцій змін педагогічної системи.
3. Проблемний аналіз стану
педагогічної системи.
4. Розробка концепції
(моделі) оновленої педагогічної системи.
5. Розробка стратегії та
завдань переходу до нової моделі педагогічної системи.
6. Конкретизація завдань
першого етапу переходу до нової моделі.
7. Розробка плану реалізації
інноваційного проекту.
8. Загальне редагування й
оформлення плану інноваційного проекту.
III. Завершальний етап.
1. Експертиза та обговорення проекту в колективі.
2. Зовнішня незалежна експертиза.
Експертна оцінка інноваційного проекту здійснюється
на основі таких параметрів і показників:
• мотиваційний бік:
— новизна (теоретична,
практична, суб'єктивна);
— актуальність (для всієї
системи освіти, частково для системи освіти, для одного чи кількох компонентів
системи освіти);
– можливість реалізації (у змісті освіти, в
освітніх технологіях, у формах і методах роботи);
• змістовий бік:
— перспективність (у
найближчий час, у недалекому майбутньому, у далекому майбутньому);
— мобільність (швидка,
посередня чи повільна адаптація);
— цілісність;
• операційний бік:
— результативність (значно,
посередньо чи незначною мірою підвищує рівень розвитку членів колективу);
— надійність (стабільність
у роботі членів педагогічного колективу, незначні зрушення, відсутність
позитивних зрушень);
— економічність (потребує
додаткового фінансування, незначного фінансування, значного додаткового
фінансування).
3. Представлення проекту на захист. Офіційна експертиза.
Зміст представленого на захист проекту
містить такі розділи:
• мета проекту;
• змістова частина:
– модель об'єкта діяльності (структура,
принципи внутрішньої організації та особливості функціонування об'єкта,
теоретичне обґрунтування проблеми);
— технологія (основні шляхи
досягнення мети проекту та їх обґрунтування на основі досягнень сучасної науки
й перспективного педагогічного досвіду);
– параметри стану об'єкта, система контролю за
ним, реальний та очікуваний стани об'єкта;
• кадрове забезпечення
інноваційного проекту;
• організаційне
забезпечення проекту;
• матеріально-технічна
база;
• фінансове забезпечення;
• операційна частина (конкретні
заходи суб'єктів: зміст, учасники, дата, відповідальні за виконання).
4. Захист інноваційного проекту.
До участі в захисті
допускаються групи авторів інноваційних проектів, які попередньо пройшли
організаційну експертизу.
Критерії оцінювання проекту:
• актуальність і значущість
висунутих проблем, доцільність і привабливість нової моделі розвитку системи;
• авторський характер:
індивідуальність, оригінальність і новизна, ефективність використаних методів
дослідження та обробки отриманих результатів;
• колективний характер
підготовленого проекту, активність його учасників відповідно до їхніх індивідуальних
можливостей;
• характер відносин і
взаємодопомоги учасників проекту;
• логічна культура,
системність, наявність чіткої внутрішньої структури та зв'язків;
• чіткість викладу,
коректність використаної термінології;
• повнота структури,
висвітлення проблеми, використання знань з інших галузей, інформаційна
достатність;
• уміння аргументувати свої
висновки, відповідати на запитання опонентів, лаконічність і аргументованісгь
відповідей членів групи;
• естетика оформлення
результатів виконаного проекту.
Анкета проекту
1. Інформація про проект.
1.1. Назва проекту.
12. Засоби реалізації проекту: організація навчання/стажування, творча
робота або дослідження, підтримка інфраструктури, інформування (опублікування,
виставки, ярмарки, фестивалі тощо), проведення конкурсів, сплата внесків.
1.3. Спрямування проекту:
збереження, удосконалення, розвиток, створення, застосування, поширення.
1.4. Сфера реалізації проекту:
соціальна, економічна, масової інформації, освітня, наукова, духовна,
екологічна, охорони здоров'я.
1.5. Термін реалізації
проекту.
1.6. Очікувана сума коштів.
2. Інформація про
організацію (для проекту від юридичної особи).
3.
Інформація про керівника проекту.
Анотація проекту
В анотації проекту має
бути чітко й лаконічно розкрито його зміст за такою схемою:
• назва проекту;
• назва організації, що
подає проект;
• у чому полягає
актуальність проекту, на розв'язання якої суспільної проблеми його спрямовано;
• що конкретно і яким чином
передбачається здійснити впродовж терміну реалізації проекту;
• які кошти і з яких джерел
передбачається використати для здійснення проекту;
• які інші організації братимуть участь у реалізації проекту.
Обсяг анотації має складати не більше однієї сторінки тексту.